Tuesday, January 17, 2012

PHD

Kekeliruan.. keliru.. keliru melanda..

Help me!!!

Entah apa mimpi aku tetiba post pasal PHD tah.. huhukk..

Kalu nak tau, sebenornya, aku teringin nak sambung PHD..

Bukan Perasaan Hasad Dengki

Tapi, Doctor of Philosophy..

Betul jugak cakap kakak ipaq aku a.k.a K.zura ari tu.. tak kan sambung master tak sambung PHD..

Tapi masa tu, aku tak terpikir pom nak sambung PHD.. just angan3 je.. tapi malam ni, aku betul3, teringin nak sambung PHD..

Sebab, ari ni aku teman member aku pergi jumpa lecture.. and then, lecture pom cakap, kalu sure ye nak sambung under die, ye akan make sure member aku gradute dalam setahun setengah ( 1 taun ½) by researcher for complete her master..

And then, he said, if student would like to continues PHD under him, him make sure this student can complete this PHD in 3 years.. wow!!! Try you imagine, at 28 @ 29 years old, you get title dr. Suzanne.. perghhhhhhh.. oleh itu, aku terpikir dan terbuka ati nak sambung lagi stdy..

Mesti, pelik kan asal aku teringin nak sangat3 sambung PHD lepas abih buat master ni.. sebab, dalam waktu yang agak muda la jugak aku boleh mendapat tiltle dr. Suzanne.. otak, masih fresh lagi nak stdy.. tak terikat dengan sapa3 kecuali mak ayah aje tapi kalu da orang berkenan kat aku sekarang ni, masuk la meminang.. atleast bior la, pilot ke, dr. ke, or engineer.. hehe.. atleast kalu aku masuk utan ke, g oversea ke, ye xkisah coz masing3 sibuk ngan komitmen masing3 .. and important thing adalah, aku minat kot nak sambung stdy lagi.. hehe..

Bukan aku nak riak dapat title dr.suzanne pada waktu yang muda becoz ada lagi paling awal dapat title dr. dari aku.. maklumla, aku ni bermula lambat skit.. coz kecik3 tak belajor sungguh3, bila besor, merangkak la nak study.. huhukk..

Actually, aku memang nak sambung PHD pom.. but, bukan lepas abih master direct buat PHD.. aku plan nak keje dulu dalam setahun.. and then, 25 years old, sambung la PHD.. coz, kalu boleh dan diizinkan, aku nak completekan my stdy before 32 years old.. tapi, ari ni ati aku tergerak nak sambung after complete my master this year.. becoz, I very3 confident that I can complete my PHD in 3 years.. and this also guaranty from my lecture. (Prof. Dr. Ekhwan Toriman)

Malah, kalu aku sambung terus PHD pom, aku tak perlu risau pasal sumber kewangan.. coz, my lecture akan usahakan untuk dapatkan geran penyelidikan untuk aku if aku betul3 berminat.. korang bayangkan, RM1500 sebulan.. banyak jugak tu as a student kerana, aku tak payah sewa rumah, kete pom tak de, makan pom tak de la banyak sangat.. Cuma belanja dan boros aje la.. jika aku kira, Rm1500, maybe aku boleh simpan la kot RM500 untuk kahwin,.. hehe

And say abaout married.. aku rasa semua pempuan risau kan kalu belajar tinggi.. takut tak kahwin and tak dapat jodoh.. coz, lelaki takut nak kahwin kalu pempuan belajar tinggi sangat.. betul ke?? Mybe yes!! Cuba korang bayangkan, tak kan orang pempuan dah ada tittle dr., ye nak kahwin dengan orang yang sebarangan.. atleast, biorla sama taraf dengan die kn?? Kalu aku pom, aku nak cari yang setaraf juga.. bukan nak memilih, tapi takut jugak kalu oneday, issues education level menjadi isu dalam umah tangga dikemudian hari.. paling low pom, degree.. hehe.. (so demand u Suzanne)

K forget about married n go back to PHD.. aku betul3 runsing sangat untuk sambung lagi.. sebab:- Boleh ke mak ayah aku bagi izin sambung lagi coz they lebih suka aku keje dulu.. atleast, boleh support mereka.. so, kalu aku bangkang, nampok cam anak derhaka, xkenang budi la pulak coz, memang my parent terlalu mengharapkan aku untuk support mereka berbanding abang3 n kakak3 aku.. mereka terlampau pandang tinggi pada aku untuk support mereka nanti.

And, aku tak jeles ke kat member3 sekolah dulu yang dah keje, kahwin and dah berkeluarga?? Sedangkan aku still lagi dengan buku .. ofcoz so jeles.. but my lecture say, if aku sanggup sambung sapa PHD on the spot, segala yang aku terlepas masa sebelum tu terutama kerja, insya-allah gaji aku paling tinggi dari kengkawan yang laen.. tapi tak sure la coz my lecture yang cakap.. bukan aku.. n he very upset when he need to complete ye stdy in 29 years old.. but now, when he 43 years old, he got title Professor.. actually, kalu lecture yang dapat title Prof. bese umur atas 45 tahun, but he 43 years old dah dapat Prof.. so, amazing!!

And important thing why aku betul3 nak sambung PHD and Prof.Ekhwan dipilih adalah disebabkan oleh pertolongan ye untuk menghantar student PHDnya ke oversea untuk take a experience in foreign country, send to seminar, and expose me at anything situation for I more marketable in world job.. so, aku rasa, aku tak sambung PHD kat oversea pom aku xkisah jika aku diberi peluang untuk berada di bawah seliaan Prof EKhwan.. hehe

Tapi entah la.. semua nyer aku tak tau tercapai ke tidak cita3 aku tu.. Terlampau tinggikah?? Itu persoalannya..

Apa pom, aku mesti kuat untuk hadapi master aku yang banyak dugaan.. coz aku takut kene repeat any subject.. OMG.. sesungguhnya, tak sanggup.. aku harap semuanya, berjalan dengan lancar master aku.. AMIN..

Dan aku harapkan, mak ayah aku benarkan aku smbung PHD after this.. PLEASE MUM, DAD.. LUv U!!!!


But, if aku tetiba sudah mendapat jaminan pekerja yang terbaik, aku rasa, aku keje jugak dulu kot.. n then, apply sambung PHD kat oversea, company sponser.. hehe.. blh ke erk??



No comments:

Post a Comment

About Me

My photo
very simple person, bercita2 tinggi, independent person, suka ikut kata sendiri, xsuka dipandang rendah, suka dilihat nothing tapi berisi.. memegang kata2 "KO,Ko.. Aku, adalah aku.. jatuh bangun, hanya aku yang rasa... mahu diingat, sorg pendiam tapi riuh,sorg pemalu tapi muka seposen.. hoho